Berbaloikah perkhidmatan yang diperolehi ?


Anda pernah dengar tentang speedtest ? Rasanya mungkin dah biasa dengar dan bisa menggunakannya. Sebenarnya speedest adalah perkhidmatan untuk menguji sejauh mana kelajuan capaian internet anda. Jika anda menggunakan perkhidmatan streamyx atau broadband sudah pasti anda mahukan kelajuan seperti apa yang ditawarkan. Tetapi adakah anda benar-benar mendapat apa yang ditawarkan berbanding dengan bayaran yang anda berikan ? Berbaloikah bayaran yang anda beri kepada mereka yang menawarkan perkhidmatan kepada anda selama ini ?

Sebagai contoh, anda membeli sekilo gula dengan harga RM1.65, tetapi peniaga hanya membekalkan gula yang kurang satu kilo seperti yang anda mahukan, sedangkan anda membayar dengan harga sekilo. Perkara ini belaku tanpa anda sedari.

Selain speedtest ada satu lagi perkhidmatan yang dinamakan pingtest. Benda ping rasanya kita dah biasa dengar dan buat ping, betul tak. Apabenda ping ni. Pingtest adalah ujian untuk melihat kualiti capaian internet anda.

Contohnya macam gula tadi. Anda membeli sekilo gula dengan harga RM1.65 sekilo. Gula yang ditawarkan adalah gred A. Tetapi apa yang diberi kepada anda adalah dari gred B atau C tanpa anda sedari sedangkan anda membayar untuk gula gred A. Siapa yang rugi dan tertipu ... ?

Jika anda tidak berpuashati dengan perkhidmatan yang diberikan maka anda perlu segera hubungi pembekal perkhidmatan untuk mendapatkan penjelasan dan membetulkan apa yang tidak betul. Setakat ini saya dah buat komplain tentang perkhidmatan streamyx dirumah saya yang terlalu perlahan sejak kebelakangan ini dan mereka telah membetulkan kesilapan yang berlaku dengan menukar port baru . Alhamdulillah ... speed dah meningkat seperti yang ditawarkan tetapi masih tidak stabil. Ping masih gred B.

Setakat ni negara no. 1 yang paling laju menawarkan internet ialah Korea Republik dengan 23.66 Mb/s untuk download. Manakala Malaysia berada ditempat ke 76 dengan kelajuan 2.19 Mb/s untuk download dan 0.60 Mb/s untuk upload. Jauh ketinggalan kita bro ...
Untuk menguji kelajuan capaian internet anda boleh pergi ke http://www.speedtest.net atau http://speedtest.tm.net.my . Untuk menguji kualiti capaian internet , anda boleh gunakan http://www.pingtest.net. Selamat mencuba.


0 ulasan:

Halal Food

Blog ini tiada hak cipta terpelihara. Semua bahan-bahan dalam blog ini adalah bebas untuk dimuat turun, disiarkan semula, disalin, dicetak, diedar, dihebah dan sebagainya. Walaubagaimanapun adalah diharapkan agar dapat diberikan kredit kepada sumber bahan yang diambil itu. Semoga kita semua dapat memanfaatkan segala bahan dari blog ini.