Kelajuan internet di Malaysia

Information, Communications, Culture and Arts Minister Datuk Seri Dr Rais Yatim said there were numerous complaints on how expensive it was to obtain IT services here, while the quality — particularly connection availability and speed — was not up to expectation.

“The Government would also like to know why the cost for IT services is high in Malaysia. Consumers’ main grouse is that they are charged more compared with users in other countries but the quality of service is not up to mark.

“We want to know how it (the cost) can be brought down and at the same time improve on the quality,” he told reporters after a briefing at the SKMM on Wednesday.

Rais said SKMM must also see to it that providers deliver what they promised consumers, adding that if a provider promised Internet surfing speeds of 10Mb (megabits) per second, the public should not be experiencing a “slow as tortoise service at one or two megabits.” Sumber asal Thestar Online

Agak menarik bila saya baca artikel di atas. Memang betul negara kita memang ketinggalan dari segi kelajuan internet… paling maksimum keljuan yang ditawarkan untuk pengguna biasa adalah 4 mbps..tapi harga mungkin hanya segelintir yang mampu.

Agak menghairankan juga negara kita digembar-gembur dengan Multimedia Supercorridor sejak 10 tahun dulu tetapi pada hakikatnya selepas 10 tahun tidak banyak yang memberi manafaat kepada rakyat biasa. Saya tidak mahu membincangkan dari segi korperat.. Apa yang tujukan kepada rakyat biasa.

Kita ambil jiran terdekat iaitu Thailand dan Philippine mereka menawarkan harga per megabits jauh lebih murah daripada apa yang di tawarkan di malaysia (sila google).

Kalau kita tengok jiran di sebelah selatan…emmm . Singapore menawarkan 15 mbps (unlimimited) untuk pengguna biasa pada harga SD64.90 lebih kurang RM170. Ini bermaksud mereka menawarkan broadband pada harga SD4.33 per megabits atau atau RM10.47. Di Malaysia hrga untuk package 1 Megabits lebih kurang RM88.00. Ini bermakna kelajuan yang sama di malaysia lebih 8 kali mahal.

Of course mana-mana service provider ada Term of Service (TOS) yang mana terdapat restriction tertentu. Tetapi sekurang-kurangnya kelajuan yang pantas membolehkan kita menggunakan internet lebih effecient seperti video streaming yang lancar..surfing yang pantas dan membolehkan kita menggunakan video conference yang lebih smooth. Begitu juga untuk download sesuatu cth open source software. Baru-baru ni saya cuba download ubuntu linux..emmm berjam juga ambil masa..sedangkan rakan intenet saya di singapore download tak sampai setengah jam.

Saya tak dapat nafikan masalah infrastruktur menjadi kekangan terhadap kelajuan internet di malaysia. Di Malaysia majority broadband menggunakan talian talipon, kebanyakkan talian masih menggunakan copper berbanding fiber. Ini menyebabkan kelajuan agak terbatas. untuk upgrade ke fiber memerlukan kos yang agak besar.

Namun begitu ia bukanlah satu alasan untuk tidak menambah baik infrastruktur yang sedia ada. Telekom misalnya mereka sudah berpuluh tahun menjalankan perniagaan di malaysia, sudah berbillion keuntungan mereka perolehi..saya rasa ini lah masa untuk upgrade infrastruktur terutama berkaitan dengan internet.

Saya ada terbaca Telekom memperkenalkan HSBB (High Speed Broadband). Ia menggunakan talian fiber yang menggantikan talian copper. Jadi pengguna akan dapat kelajuan internet sekurang-kurangnya 10 mbps. Bagi saya kelajuan ini sudah cukup untuk kita menonton video dalam HD seperti youtube yang mana birate sekitar 2 mbps- 3 mbps dan dalam masa yang sama masih ada bandwidth untuk surf dan download.

Cuma apa yang menjadi persoalan dari segi harga… kalau harga untuk 10mbps ini terlalu tinggi saya rasa teknologi ini tidak akan ke mana-mana. Mungkin untuk perniagaan tidak menjadi masalah… apa yang menjadi masalah adalah penggunakan biasa yang inginkan kelajuan internet seperti di negara jiran pada harga yang mampu bayar oleh kebanyakkan pengguna internet.

Sumber gcloud.com

0 ulasan:

Halal Food

Blog ini tiada hak cipta terpelihara. Semua bahan-bahan dalam blog ini adalah bebas untuk dimuat turun, disiarkan semula, disalin, dicetak, diedar, dihebah dan sebagainya. Walaubagaimanapun adalah diharapkan agar dapat diberikan kredit kepada sumber bahan yang diambil itu. Semoga kita semua dapat memanfaatkan segala bahan dari blog ini.