RIMUP : Mesra Raya Aidil Fitri


Khamis 1 Oktober 2009,Satu program RIMUP (Rancangan Integrasi Murid Untuk Perpaduan) telah dilaksanakan bertemakan "Mesra Raya Aidil Fitri". Program ini adalah dibawah kelolaan HEM (Hal Ehwal Murid).
Rasional mengapa tema ini yang dipilih adalah untuk memahami, merayakan dan menghidupkan suasana Aidil Fitri untuk membentuk semangat kerjasama, perasaan muhibah dan semangat persaudaraan antara satu sama lain.
Matlamatnya adalah untuk menerap dan mengekalkan semangat cintakan agama, menghargai diri dan membentuk kerjasama antara satu sama lain.
Antara objektif program ini ialah :

• Melahirkan semangat cintakan agama.
• Melahirkan perasaan saying dsn bangga terhadap agama.
• Menanamkan sikap bekerjasama , bertoleransi dan menyayangi sesame individu.
Majlis bermula pada jam 10.30 pagi dengan ucapan pengerusi majlis , diikuti dengan bacaan doa dan ucapan perasmian oleh guru besar. Majlis diteruskan dengan jamuan raya yang disediakan oleh guru-guru dan murid. Antara juadah yang disediakan oleh guru ialah ketupat nasi himpit, ketupat pulut, rending ,lontong, satay, mee goreng ,bihun goreng dan tidak ketinggalan kueh kalakatar iaitu kueh tradisional masyarakat banjar yang begitu sedap dan enak. .Murid-murid membawa kueh raya seperti biskut dan kek. Setiap murid mendapat 7 cucuk satay, manakala lain-lain makanan bebas dipih oleh murid. Majlis berjalan lancar dan begitu meriah. Majlis berakhir dengan gotong royong membersihkan pinggan mangkuk dan mengemaskan kembali dewan kantin. Majlis tamat dan bersurai jam 1.00 tengah hari.




2 ulasan:

صوفي اسحاق 02 Oktober, 2009 21:36  

kuih al-Kalakatar.net tu macam sedap je...Import dari Batu 5 ke?

Admin 04 Oktober, 2009 12:19  

Kalakar ni ustzah c-mah order kat mak su Masgit Tinggi. Sekali hidang licin terus ... memang berbaloi-baloi ...

Halal Food

Blog ini tiada hak cipta terpelihara. Semua bahan-bahan dalam blog ini adalah bebas untuk dimuat turun, disiarkan semula, disalin, dicetak, diedar, dihebah dan sebagainya. Walaubagaimanapun adalah diharapkan agar dapat diberikan kredit kepada sumber bahan yang diambil itu. Semoga kita semua dapat memanfaatkan segala bahan dari blog ini.