Masalah Kekurangan Guru Diatasi Sebelum Sesi Baru

Kementerian Pelajaran akan mengeluarkan waran guru sandaran tidak terlatih (GSTT) pada bulan ini bagi mengatasi masalah kekurangan guru sebelum sesi persekolahan baru bermula Januari tahun depan.

Timbalan Menterinya Datuk Dr Wee Ka Siong berkata persediaan awal ini bagi mengelakkan ada kelas-kelas tertentu tidak dapat dijalankan ekoran tiada guru yang mencukupi di sekolah yang terlibat.

"Kita minta waran GSTT itu dikeluarkan sebelum bermulanya sesi persekolahan pada 3 atau 4 Jan depan untuk menggaji mereka yang dipilih bagi mengajar serta mengatasi masalah kekurangan guru di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) dan Sekolah jenis Kebangsaan Cina (SJKC).

"Ini adalah langkah persediaan supaya bila pelajar-pelajar masuk ke sekolah nanti, masalah guru akan dapat diatasi dan apa jua temuduga yang perlu dijalankan pada masa ini, kita akan jalankan pada penghujung tahun ini," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat bersama penolong pengarah Bahasa Cina dari Jabatan Pelajaran Negeri dan penyelia SJKC dari seluruh negara, di bangunan Parlimen di sini, Khamis.

Mengenai pengambilan guru pelatih untuk memasuki program Kursus Perguruan Lepasan Ijazah-Kursus Dalam Cuti (KPLI-KDC) dan Kursus Diploma Perguruan Malaysia-Kursus Dalam Cuti (KPDM-KDC), Wee berkata terdapat kira-kira 300 kekosongan.

Beliau juga berkata dijangkakan kira-kira 400 orang guru akan bersara wajib pada Julai tahun depan di seluruh negara.

Berhubung isu membenarkan pelajar mengambil tambahan dua mata pelajaran dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Wee menegaskan bahawa soal subjek tertentu dianaktirikan adalah tidak timbul.

Sebaliknya, beliau berkata syarat-syarat memohon biasiswa JPA (Jabatan Perkhidmatan Awam), MARA atau mana-mana agensi lain, telah dinyatakan dengan jelas oleh pengeluar biasiswa atau tajaan berkenaan mengikut keperluan masing-masing.

"Misalnya, dalam bidang perubatan, telah dinyatakan subjek seperti Fizik, Kimia, Biologi, Matematik dan Matematik Tambahan termasuk mata pelajaran teras Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Sejarah dan Pendidikan Islam untuk orang Islam atau Pendidikan Moral bagi pelajar bukan Islam.

"Telah dinyatakan dengan jelas, tiada kesusasteraan Melayu, Cina dan Tamil dimasukkan. Dan syarat ini telah ditetapkan sejak diperkenalkan dan penerimaan masuk ke universiti berlandaskan mata pelajaran teras," katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Anggota Parlimen (DAP-Bagan) Lim Guan Eng yang meminta kementerian membenarkan pelajar mengambil 12 mata pelajaran dan tambahan dua mata pelajaran diambil kira dalam menentukan gred SPM. - BERNAMA

0 ulasan:

Halal Food

Blog ini tiada hak cipta terpelihara. Semua bahan-bahan dalam blog ini adalah bebas untuk dimuat turun, disiarkan semula, disalin, dicetak, diedar, dihebah dan sebagainya. Walaubagaimanapun adalah diharapkan agar dapat diberikan kredit kepada sumber bahan yang diambil itu. Semoga kita semua dapat memanfaatkan segala bahan dari blog ini.