Bubur Asyura


Hari Asyura jatuhnya pada hari ke sepuluh bulan muharam. Asyra bererti sepuluh. Hari Asyura penuh dengan peristiwa yang bersejarah. Pada hari ini umat Islam digalakkan berpuasa sunat. Masyarakat melayu juga tidak lupa dengan tradisi memasak sejenis makanan yang dinamakan Bubur Asyura. Bubur Asyura ialah bubur yang dibuat dengan pelbagai campuran ramuan pada 10 Muharram iaitu pada Hari Asyura.

Bubur Asyura mesti mempunyai 10 jenis ramuan, jikalau lebih atau kurang, maka bubur tersebut bukan Bubur Asyura. Setiap negeri, terutama negeri-negeri di semenanjung Malaysia, mempunyai Bubur Asyura yang berlainan rasa dan ramuan. Hal ini, menyebabkan pelbagai cara untuk membuat Bubur Asyura.

Jenis bubur Asyura

1. Jenis manis - Lazimnya di utara Semenanjung Malaysia.
2. Jenis berempah dan mengandungi daging - Lazimnya di pantai timur Semenanjung Malaysia.
3. Jenis seperti bubur lambuk yang mengandungi pelbagai ramuan seperti pisang, kacang hijau dan lain-lain - Lazimnya datang dari Singapura.

0 ulasan:

Halal Food

Blog ini tiada hak cipta terpelihara. Semua bahan-bahan dalam blog ini adalah bebas untuk dimuat turun, disiarkan semula, disalin, dicetak, diedar, dihebah dan sebagainya. Walaubagaimanapun adalah diharapkan agar dapat diberikan kredit kepada sumber bahan yang diambil itu. Semoga kita semua dapat memanfaatkan segala bahan dari blog ini.