Buku Teks Sekolah Lebih Baik Daripada Buku Rujukan Komersial

KUALA LUMPUR, 2 Dis -- Persidangan Dewan Rakyat pada Rabu diberitahu bahawa buku teks yang digunakan di sekolah adalah lebih baik daripada buku rujukan komersial.

Timbalan Menteri Pelajaran Dr Mohd Puad Zarkashi berkata buku rujukan komersial lebih berorientasikan peperiksaan semata-mata berbanding buku teks yang dipilih, ditulis, disusun dan disesuaikan selaras dengan Sukatan Pelajaran dan Huraian Sukatan Pelajaran.

"Penyediaan buku teks juga disusun dengan pelbagai kaedah pedagogi pengajaran dan pembelajaran bagi tujuan mencapai hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk memperkembangkan potensi individu secara holistik dan bersepadu.

"Hal ini juga untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmoni daripada segi intelek, rohani, emosi dan jasmani berdasarkan kepercayaan dan kepatuhan kepada Tuhan. Oleh itu, buku teks yang digunakan di sekolah lebih baik dari buku rujukan komersial," katanya ketika menjawab soalan Datuk Ismail Mohamed Said (BN-Kuala Krau) yang meminta kementerian menyatakan sejauh mana kebenaran buku rujukan komersial lebih baik daripada buku teks yang digunakan di sekolah.

Menjawab soalan tambahan Ismail sama ada buku teks yang digunakan di sekolah tidak merangsang kefahaman pelajar dan sama ada proses pembelajaran dan pengajaran di sekolah Cina lebih baik dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Mohd Puad berkata untuk merangsang kefahaman pelajar ia bergantung kepada kaedah pengajaran guru.

"Sebenarnya buku teks dikaji setiap dua tahun sekali dan jika ada keperluan untuk membuat perubahan, kita akan buat. Selain buku teks, kita juga menyediakan buku bacaan tambahan.

"Jadi tak benarlah dikatakan buku teks kita lapuk dan ketinggalan tapi dalam soal tak merangsang pelajar, ia bergantung pada keupayaan guru untuk memberi kefahaman pada pelajar menggunakan sumber dari buku teks itu.

"Soal kaedah pengajaran di Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SRJKC), kita kena faham bahawa banyak pandangan diberi dalam perkara ini. Kejayaan cemerlang di SRJKC adalah kerana mereka mengajar Sains dan Matematik dalam bahasa ibunda mereka, sebab itu kita tak teruskan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris," katanya.

Menjawab soalan tambahan M. Kulasegaran (DAP-Ipoh Barat) yang ingin tahu sama ada fakta sejarah yang sebenar tidak dicatatkan dalam buku sejarah, Mohd Puad berkata perkara itu adalah tidak benar.

"Kita tidak politikkan sebab kita gunakan pakar-pakar dari universiti dan guru-guru pakar yang akan meneliti fakta dalam sejarah. Kita tidak akan ubah fakta untuk menyenangkan hati dua atau tiga orang," katanya.

-- BERNAMA

0 ulasan:

Halal Food

Blog ini tiada hak cipta terpelihara. Semua bahan-bahan dalam blog ini adalah bebas untuk dimuat turun, disiarkan semula, disalin, dicetak, diedar, dihebah dan sebagainya. Walaubagaimanapun adalah diharapkan agar dapat diberikan kredit kepada sumber bahan yang diambil itu. Semoga kita semua dapat memanfaatkan segala bahan dari blog ini.