Ihya' Ramadhan


Sepanjang bulan ramadhan ini berbagai aktiviti telah dijalankan bagi menghidupkan bulan yang penuh keberkatan ini. Pada waktu pagi dan rehat, pebesar suara akan mengalunkan zikir-zikir yang menjadi ikutan murid-murid. Satu tazkirah ringkas mengenai ibadah puasa dan kelebihan ramadhan diadakan sewaktu perhimpunan pagi sebelum murid memasuki kelas. Semasa rehat murd-murid digalakkan membaca buku-buku agama di pusat sumber atau menyertai kumpulan tadarus al-Quran.
Solat berjamaah diadakan apabila masuknya waktu zohor. Walaubagaimanapun ianya dilakukan mengikut giliran kelas dan hari kerana muatan surau hanya sekitar 40 orang sahaja. Aktiviti kutipan derma untu anak-anak yatim dan murid miskin juga diadakan. Para guru dan murid yang berkemampuan digalakkan bersedekah untuk membantu meringankan beban sahabat mereka yang kurang berkemampuan. Banyak lagi aktiviti yang dilaksanakan sepanjang ramadhan ini. Semoga ianya mendapat keberkatan dari Allah swt.




0 ulasan:

Halal Food

Blog ini tiada hak cipta terpelihara. Semua bahan-bahan dalam blog ini adalah bebas untuk dimuat turun, disiarkan semula, disalin, dicetak, diedar, dihebah dan sebagainya. Walaubagaimanapun adalah diharapkan agar dapat diberikan kredit kepada sumber bahan yang diambil itu. Semoga kita semua dapat memanfaatkan segala bahan dari blog ini.