GITN Migrasi wireless kepada Vsat KU Band

Setelah lebih 3 tahun menanti maka pada 5 Mac 2010 saya menerima panggilan telefon dari PKG Teluk Medan mengenai pemasangan teknologi Vsat KU Band yang akan dilakukan pada pada jam 3 petang. Sebenarnya telah banyak laporan yang telah dibuat mengenai teknokogi wireless yang sering terganggu dan gagal berfungsi sehinggalah tiang wireless tersebut tumbang dipukul ribut kira-kira 3 atahun yang lalu.

Bendanya macam Astro je ...

Setelah didesak dengan pelbagai asakan, kini barulah berhasil. GITN telah melakuka pertukaran teknologi daripada wireless kepada ADSL atau Vsat KU Band. Sebanyak 170 buah sekolah seluruh Malaysia memerima pertukaran teknologi ini. Sekolah ini tidak mempunyai talian telefon kerana kabel telefon sering dicuri. Sebab itulah teknologi ADSL tidak dapat dilakukan.

Bermula jam 3 petang hinggalah jam 7.30 petang barulah ianya siap dipasang oleh syarikat yg diberi kontrek dan terpaksalah saya menunggu kerja-kerja siap sepenuh kerana amanah yang telah diberi. Selaku penyelaras makmal komputer, saya amat berharap agar internet dapat berfungsi dengan baik terutamanya dalam makmal komputer. Bagaimanapun alangkah kecewanya saya kerana .... ianya hanya dapat berfungsi dengan baik apabila sambungan direk dari modem ke laptop. Namun apabila melalui router untuk disambungkan kepada semua komputer dalam makmal ianya gagal berfungsi walaupun semua ip telah di setkan dengan betul.


Teknisyen yg pasang kata , mungkin router yg rosak. Namun katanya lagi semua sekolah yg dia pasang jadi macam tu .... aduh ... Sepatutnya sewaktu pemasangan mesti ada wakil dari GITN katanya. Barulah mereka boleh buat. Katanya lagi ... kami hanya pasang alat pemancar dan pastikan dapat internet.Bahagian lain kami tak boleh usik ... itu kena tanya GITN.

Bagaimanapun pihak PKG Teluk Medan telah berjanji untuk datang ke sekolah bagi mempastikan ianya dapat berfungsi dengan baik. Apapun saya bersyukur keana dah ada internet. Rasanya ianya boleh dibetulkan dengan bantuan PKG dan rakan-rakan cuma waktu dah lewat sangat, maghrib pun dah masuk.

0 ulasan:

Halal Food

Blog ini tiada hak cipta terpelihara. Semua bahan-bahan dalam blog ini adalah bebas untuk dimuat turun, disiarkan semula, disalin, dicetak, diedar, dihebah dan sebagainya. Walaubagaimanapun adalah diharapkan agar dapat diberikan kredit kepada sumber bahan yang diambil itu. Semoga kita semua dapat memanfaatkan segala bahan dari blog ini.