Dari Kelompok ke ZON

Tahun 2010 ini ada beberapa perubahan yang berlaku dalam pengendalian Majlis Tadarus Al-Quran (MTQ) ekoran masalah bajet yang menguncup. Pada tahun ini pengendalian MTQ untuk sekolah rendah hanya akan dilaksanakan dalam peringkat Zon dan bukannya kelompok. Tahun-tahun yang lalu ada 7 kelompok dan tahun ini dipecahkan menjadi 4 Zon iaitu Zon Parit Buntar, Bagan Serai, Kuala Kurau dan Semanggol. Maknanya peserta akan bertambah ramai dalam sesuatu pertandingan.

Acara yang dipertandingkan pula dikurang menjadi 4 acara sahaja iaitu Tilawah, tahfiz , bercerita dan jawi. Acara yang digugurkan ialah berzanji dan nasyid. Nampaknya tahun ini kuranglah sikit peserta kerana tiada pasukan nasyid. Biasanya acara nasyidlah yang grand dan selalu timbul rasa tak puas hati .... tambah pulak pasukan yang kalah beza mata dengan yang menang hanya perpuluhan 5 shaja.

Untuk Zon Bagan Serai (Kelompok 1 dan 2) tuan rumahnya ialah SK Matan Jelutong yang akan diadakan pada 6 Mac (Sabtu) . Rasanya ada 12 sekolah dan mungkin lebh jika sekolah SRJK(C) dan Tamil menyertainya.

Macam mana dengan peserta SKPHT ? Dah sedia ke belum ? Seakarang ni saya tengok masih sibuk dengan sukan. Walaubagaimanapun hari jumaat tadi ada persembahan ujian bakat di tapak perhimpunan untuk acara bercerita. Ramai nampaknya yang mengambil bahagian dan dua orang peserta telah terpilih untuk mewakili sekolah. Semoga peserta SKPHT akan berjaya dalam MTQ nanti.

0 ulasan:

Halal Food

Blog ini tiada hak cipta terpelihara. Semua bahan-bahan dalam blog ini adalah bebas untuk dimuat turun, disiarkan semula, disalin, dicetak, diedar, dihebah dan sebagainya. Walaubagaimanapun adalah diharapkan agar dapat diberikan kredit kepada sumber bahan yang diambil itu. Semoga kita semua dapat memanfaatkan segala bahan dari blog ini.