Puasa di zaman kanak-kanak

Ramadhan semakin hampir. Esok Khamis 20 Ogos 2009 dah nak tengok anak bulan. Biasanya memang tak nampak. Tapi amalan tu elok dibuat, manalah tahu tahun ni nampak pulak anak bulan tu. Dah tua2 ni teringat balik zaman bebudak dulu. Tahukah anda aku hanya puasa penuh saat aku berusia 12 tahun (darjah 6). Waktu kecil aku nakal juga, padahal usia 7 tahun ibu-bapaku sudah mendidik aku dan adik beradik berpuasa.Siapa puasa penuh ayah akan bagi rm1 untuk 1 hari puasa, bermakna raya nanti kami dapat rm30 la, ia galakkan paling berkesan waktu itu.

Apa rahsia yang aku lakukan agar dapat bertahan puasa dalam 30 hari itu? Puasa puasa gak tapi aku pura-pura je time tu , kata orang puasa yang yang yok, tengahari bukak periuk.Selalunya Mak akan tinggalkan sedikit baki lebihan lauk masa sahur dalam tudung saji, Mak dan Ayah aku kerja, jadi bedal la cubit sikit ayam goreng, minum air sejuk kat freezer, minum air paip jangan ceritalah, alah korang pon pernah buat jangan tak ngaku , balik kerja je ayah aku macam dapat hidu perbuatan jahat aku, ayah tanya tapi aku tak ngaku, pemali (berdosa) kata orang banjar tipu dibulan puasa.Tipu di bulan lain pun pemali jugak.
Sejak darjah enam dan meningkat ke tingkatan 1 aku mendapat hidayah, tak guna kita tipu diri kita sendiri, tuhan nampak apa kita buat, aku mencari dan aku temui nikmat berpuasa penuh itu, ia bagaikan satu kejaayaan besar bila hari raya menjelma, sejak hari itu aku mantain takkan curi-curi bukak puasa, selagi masih gagah diri ini melaluinya.
Puasa di kampung memang dugaan betul, hinggakan aku tak boleh menipu nak buka minum air kat rumah atok, apa lagi merengek la aku sampai menangis nak buka, Mak aku tak kasi, tapi atok aku kasi , cuaca panas rumah atok aku, duduk tak kena, baring tak kena, dahaga jangan cakap la, nak je aku berkubang kat parit, mak aku tak kasi pulak.
Malam-malam puasa memang meriah waktu tu, mercun belum jadi haram lagi, berdentam-dentum la surau dan masjid, beroket-roket la perang thunder clap, pernah gak aku satu flet perang-perang guna pistol yang boleh diisi peluru plastik. Malam tujuh likur, hampir semua rumah pasang pelita, dulu siap ada pertandingan rumah tercantik lagi, sekarang macam dah pupus je, jual bunga api pun macam tak laku je aku tengok, yang jual pon bunga api biasa, bunga api 3 kaler, mercun pop-simen, mercun2 kategori dewasa takder.
Aku tak pasti la benda ni betul ke tak, zaman-zaman era 70-an dulu mana ada bazaar ramadhan kan? kalau dulu jiran2 pakat2 tukar kuih atau juadah je, sekarang lain orang berebut-rebut berniaga, cari duit lebih, ramai yang beli pulak dari masak kat umah, walaupun hari minggu.
Rindu kan? bila kenang kenangan lama, zaman kecil2 dahulu, boleh ketawa kalau mak ayah aku ungkit kisah2 aku curi makan puasa dahulu, zaman sudah berubah, dan aku takder masalah untuk melaluinya, selamat berpuasa.

0 ulasan:

Halal Food

Blog ini tiada hak cipta terpelihara. Semua bahan-bahan dalam blog ini adalah bebas untuk dimuat turun, disiarkan semula, disalin, dicetak, diedar, dihebah dan sebagainya. Walaubagaimanapun adalah diharapkan agar dapat diberikan kredit kepada sumber bahan yang diambil itu. Semoga kita semua dapat memanfaatkan segala bahan dari blog ini.