Berwajah Baru ...

Semalam ... isnin, 3 Julai 2009 ,aku agak terlewat ke sekolah. Seperti biasa aku lebih gemar menunggang kapcai ke sekolah kerana keadaan jalan yang agak mencabar jika berkereta. Ada 10 bum sebelum sampai jambatan... Naik kapcai lebh cepat sampai, zuhud lah katakan ... Jika keadaan memaksa barulah aku berkereta. Kapcai buruk menjadi teman setia ku. Sudah beberapa kali angin bocor akibat benda tajam ... paku , dawai halus dan yang sewaktu dengannya mendera kapcaiku. Kalau tayar depan boleh tahan juga. Biasanya tayar belakang ... aduh ... aku belasah juga walau terhoyong hayang menunggang sementara nak sampai kedai untuk repair. Itu sebahagian dari cabaran guru luar bandar ... bukan pedalaman tapi luar bandar. Dengan bandar tak jauh ... 5km je. Senang cakap ... sekolah dalam Tabuk.

Hari ni terlewat sikit je ... kurang 5 minit 7.40 pagi. Perhimpunan bermula 7.45. Hari biasa P&P bermula 7.45 juga. Biasanya sampai 7.30 ngam2 atau lebih sikit. Terlewat bukan tayar pancit, sebab panggilan kada' hajat. Elok nak pakai kasut perut meragam... Sampai di tapak perhimpunan terkejut besar dibuatnya. Semua muka guru dan murid putih melepak. Barulah aku faham ... itu semua arahan untuk menghadapi H1N1. Dah banyak kematian di seluruh dunia dan di Malaysia.

Penyakit H1N1 atau Selsema Babi ni datang dari Mexico. kalau kita ikut hadis nabi dari awal rasanya kita boleh cegah penyakit ni. Nabi kata " Jka ada wabak penyakit di tempat kamu maka jangan kamu keluar dari tempat itu dan orang luar jangan masuk ke tempat itu ". Begitulah lebih kurang maksudnya. Apa pun kita kena ingat ... penyakit ni datang dari Allah , jadi kita mintalah perlindungan dari Allah semoga kita selamat dan dijauhkan dari penyakit ini. Wallahu a'lam.



1 ulasan:

Kurihing,  04 Ogos, 2009 22:53  

Oooo... SKPHT ni dalam Tabuk rupanya. Kulaan niringgg ....

Halal Food

Blog ini tiada hak cipta terpelihara. Semua bahan-bahan dalam blog ini adalah bebas untuk dimuat turun, disiarkan semula, disalin, dicetak, diedar, dihebah dan sebagainya. Walaubagaimanapun adalah diharapkan agar dapat diberikan kredit kepada sumber bahan yang diambil itu. Semoga kita semua dapat memanfaatkan segala bahan dari blog ini.